اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت

پشت صحنه فراخوان تعویض قطعات بخاری؛ وظیفه یا لطف در حق مشتری!



ارتباط فردا: در شرایطی که صنعت خودروسازی ایران طی دهه‌های گذشته با انتقادهای فراوان در زمینه کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش مواجه بوده، تحولات اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی بدنبال تغییر پارادایم اساسی است. صنعت خودرو در مرحله‌ای قرار گرفته که نه تنها ارتقای کیفیت محصولات، بلکه رضایتمندی مشتریان و پاسخگویی شفاف لازمه بقای شرکت است و بس. اما چرا؟!

دلیل این مهم پر واضح است بخش خصوصی به دنبال رضایت مشتری است که مشتری پایدار داشته باشد و با درآمد پایدار بتواند چرخه تولید و فروش را به سمت سود دهی ببرد و مانع از ورشکستگی شود در مقابل بخش دولتی اصولا پاسخگوی زیان ناشی از کیفیت محصول نیست، زیرا زیان توسط دولت جبران می شود.

ماجرای فراخوان ۲۰۶ .۲۰۷ چه بود؟

تعویض رایگان «قطعه محافظ سیستم گرمایشی» در محصولات خانواده ۲۰۶ (پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا) یعنی همه ماشین های تولید شده از ۲۴ سال پیش تاکنون این قطعات چه مشکلی داشتند ؟

۱. هر قطعه در صنعت خودروسازی دارای استاندارد زمانی و کیفی مشخصی است و با استفاده از قطعه ایرادات ان مشخص می شود و با بالارفتن عمر استفاده بخصوص بیش از ۱۰ سال، بخشی از قطعات فرسوده می‌شود.

۲. از اواخر دهه ۱۳۹۰ گزارش‌های پراکنده‌ای درباره نشت آب داغ از رادیات بخاری از سمت راننده در برخی خودروهای خانواده ۲۰۶ در فضای مجازی و سامانه‌های رسیدگی به شکایات ثبت شده بود

۳. قطعه رادیات بخاری در خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سمت کنسول وسط خودرو نزدیک پای راننده خودرو جانمایی شده بوده و گاهی در اثر استفاده نادقیق (نریختن ضد یخ و رسوب‌گیری رادیات) یا مراجعه به شبکه تعمیرگاهی غیر اصولی، در گذر زمان با مشکل سوب یا گرفتگی مواجه میشده و بعد از نشتی آب داغ، قطعه محافظی که روی آن نصب بوده و البته طراحی و استاندارد تولید پژو را هم داشته، نمیتوانسته جلوی آب داغ را بگیرد و ممکن است حرارت ان پای راننده را بسوزاند.

چرا اکنون نسبت به تعویض این قطعه اقدام شد؟

اصولا در زمستان از بخاری خودرو استفاده می شود و الان زمانی است که مدیریت جدید ایران‌خودرو به این نتیجه رسید که قبل از شروع زمستان و استفاده از بخاری باید مشکل این نوع ماشین ها با اعلام رسمی وشفافیت در موضوع نسبت به تعویض ان اقدام می گردید تا مشکل برای دارنندگان این خودروها ایجاد نشود.

فراخوان ایران خودرو چیست؟

۱. تعویض ۱۰۰ درصدی رایگان قطعه مذکور در تمام خودروهای تولید شده خانواده ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا از سال ۱۳۸۰ تا کنون در بیش از ۶۰۰ نمایندگی مجاز

۲. پوشش بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو (از ۲۴ سال پیش تاکنون)

نکته قابل توجه:

در بسیاری از کشورهای دنیا، فراخوان‌های ایمنی معمولاً محدود به خودروهای جدید تولید شده یا نهایتا یکسال اخیر است. اما مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو برای جلب رضایت مشتریان تمام خودروهای ۲۴ سال اخیر را هدف قرار داد و این را وظیفه خود می داند نه لطف درحق مشتری



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا